fredag 6 maj 2011

Förslag till och debatt med Socialdemokraterna


2011.05.04.18.51 onsdag


@Carin Jämtin


Att komma med förslaget om en muslimsk helgdag är urbota dumt röstfiskeri. Ogenomtänkt. Glöm nu M Sahlin, gå vidare.

Religionerna är döda. (Det är bara jänkarnas hets som håller liv i dom.) Religionerna är fördummande. Ingen vettig mänska tror på dom dumheterna. Men det är en personlig fråga. Det är dags att komma fram till upplysningstiden nu.

Slopa alla dagens helgdagar. Religiösa, första maj (har bilvit till en borgerlig institution), svenska flaggans dag, jul (fel dag), midsommar (ofta fel dag), nyår (firas vid olika tillfällen), ….

Inför fyra allmänna dubbelfridagar vid vårdagjämning, (riktiga) midsommar, höstdagjämning och vid midvinter/jul. (Förr firade man jul vid midvinter. Att det är som nu är bara klabb med kalenderen och religiösa dumheter.) Så blir fridagarna jämt fördelade om året.

Vårafton och vårdag. Midsommarafton och midsommardag. Höstafton och höstdag. Midvinterafton/julafton och midvinterdag/juldag.

Ge tillbaka dom två dagar som ni stal i början av nittiotalet (i ett krispaket) som vi fortfarande betalar för samt kompensera för förlorade dagar vid omläggningen. Så gemene man bör få en ~35 fridagar om året + dom fyra naturliga dubbelfridagarna. Sen får man ta ut maximalt fyra veckor/tjugo fridagar per årstid. Detta är ett helt klart bättre system än dagens. Folk kan ta fritt när dom vill och fira vad dom vill. Det är att visa respekt! Sen är det bara bra att sprida ut ledigheten.


Förr några år sen skickade jag in förslaget om straffavgift. Där man för varje brott fick betala en dagsbot. Oberoende brottets karaktär. P-böter, pissa i parken, miljardsvindel, mord, …. För varje nytt brott ökar straffavgiften med en dagsbot. För att samhällets tålamod minskar och kostnaden för brott ökar. Brottslingarna borde betala mer för sina gärningar. Till sist kommer en gräns där det bara blir för dyrt att begå brott.


Sen har jag ett mycket bra skatteförslag. Utmärkta idéer om hur skolan ska fungera (skiljt från bondesamhället). ….


2011.05.05.10.07 torsdag


Vb: @Carin Jämtin


Detta är inte Socialdemokratisk politik utan en personlig fundering som Carin Jämtin uttryckte under en lång intervju med Svenska Dagbladet när hon svarade på frågor som handlade om Första maj som helgdag. Carin Jämtin försvarade Första maj som helgdag. I det sammanhanget menade hon att det är många som exempelvis inte firar pingst på det sätt som man gör inom kristna kyrkor och samfund men att de ändå inte ifrågasätter berättigandet av pingst som helgdag. Samtidigt påpekade hon att Sveriges stora religiösa minoriteter inte har några officiella helgdagar.


Socialdemokraterna har ingen som helst avsikt att föreslå några ändringar av våra helgdagar.

När vi satt i regeringsställning gjorde vi nationaldagen till en helgdag. Det var viktigt för att fler skulle ha möjlighet att fira vår nationaldag. Några ytterligare ändringar av våra helgdagar vill vi inte se. Svenska folket är vana och trygga med de helgdagar vi har nu.


Det finns stora praktiska fördelar att ha bestämda helgdagar där stora delar av svenska folket är lediga samtidigt. Med den semesterlagstiftning vi har finns goda möjligheter för den som behöver ta ledigt för att fira religiösa eller privata högtider.


Första maj är en väl etablerade helgdag i Sverige. Den blev allmän helgdag redan 1939. Vi är övertygade om att den stora majoriteten av svenska folket stöder ordningen där vi välkomnar våren på valborg och att valborg sedan följs av första maj som helgdag.


Första maj har stor betydelse som en dag när arbetare demonstrerar för sina rättigheter. I Sverige går tusentals människor ut och demonstrerar på första maj. Första maj är dessutom en av två helgdagar som inte har ett kristet ursprung. Det är också en internationell helgdag. I ett flertal länder runt om i världen är man ledig på första maj.


Vänliga hälsningar


Brevsvar

Socialdemokraterna


2011.05.05.11.15 torsdag


Upp till kamp för ett profant och demokratiskt samhälle!


Jag har inte läst Carin Jämtins personliga funderingar i SvD, utan fått den bilden av övriga borgerliga media. Vilka är glada för att förvränga, förtiga och förvrida.

Kyrkan skiljdes från staten vid millennieskiftet. Kyrkan hade spelat ut sin roll för staten. (Utom att staten driver in skattemedlen.) Så även för folket. Medlemsantalet minskar i en god takt. Att nu försöka bevara den protestantiska kyrkans dagar är märkligt. Taktiken är väl för att vinna röster. Populism.

Här i Skåne tog kungen makten över kyrkan 1536.

Ja, det finns en del olika gudasagor och gudadyrkande kvar i vår tid. Märkligt. Varför flyr folk verkligheten?

Annars så hade en av dom fyra dubbeldagarna varit ett mycket gott och profant alternativ. Ett steg framåt i utvecklingen.

Att svenskarna vill fira sin flagga har vi skåningar ingenting emot så länge vi själv slipper det. Vi har vår fana, som är äldre än dom övriga nordiska, som vi står upp för. Vi firar inte någon annan utländsk fana heller.

Sveriges nationaldag är inte skånes nationaldag. Precis lika lite som något annat nabolands. Att försöka påtvinga oss det ser vi som ett övergrepp.

Att sprida fridagarna ökar möjligheterna i fritidsanläggningarna i fjällen som vid kusterna eller någon annanstans. Det ökar och jämnar ut besökandet. Topparna slipas ner och blir bredare. Det förlänger säsongen. Det underlättar för folket. Det har ju redan skett en viss utbreddning, som till exempel vid vårvinterlovet. Där finns mer att göra. (Här i Skåne har vi inte samma sportlovsvecka som uppe i Sverige. Hur ska dom familjerna kunna mötas?) Låt folk få planera sitt liv själv.

Precis som med kyrkan så minskar deltagandet vid Första maj. Idag är dagen ålderssliten. Yngre generationer känner inte till historien eller känner någon gemenskap. Skolan nämner ingenting.

Valborgsfirandet kan ske på dubbeldagarna vid vårdagjämning, som det har gjorts vid olika tillfällen tidigare i historien. För att möta våren. Vårdagsfirandet vid vårdagjämningen har en betydligt längre historia än valborg. Man mätte solståndet långt innan man hade någon almanacka.

Om vi ska få något liv i vår kamp för våra rättigheter så bör den kampen ske varje dag. Inte bara en dag om året, för det ger ingenting. (Precis som kvinnorna bara ska ha en dag om året. Det är kränkande. Den dagen borde också avskaffas då få känner till bakgrunden. Kvinnorna bör väl vara med i kampen varje dag!)) Första maj har blivit en borgerlig institution. Vi måste demonstrera varje dag.

Kapitalisterna (som äger och/eller kontrollerar större delen av media) för sin kamp dagligen i media. Det är det ena påhoppet efter det andra, den ena förolämpningen efter den andra, den ena fördomen efter den andra, det ena föraktet efter det andra, det ena kravet efter det andra, den ena lögnen efter den andra, det ena privilegiet efter det andra utan något större motstånd. Propagandan väller in i våra hem. Här finns mycket att göra.

Upp till kamp för ett profant och demokratiskt samhälle!


tisdag 3 maj 2011

Det hänger ett kort på en spik på väggen.

Negativet är kopierat på ett Agfa Portriga-Rapid fotopapper med storleken 90 x 119 mm. Passepartout mäter 71 x 107 mm i innermått och 128 x 189 mm i yttermått. Passepartout har tre smala gråa linjer och en grov grå linje närmast kortet. Både kortet och passepartout är klistrat i nederdelen på ett bakstycke av kartong med pressat mönster som mäter 135 x 194 mm. Nere till höger under bilden på passepartout står det skrivet Hagman med blyerts. Troligen en fotograf i Landskrona.

Bilden bör var tagen i mars 1951. I samband med att hela familjen skulle fotograferas.

På bilden sitter en ~11 månader gammal påg på en halvgrå dyna. Bakom till vänster finns en ljus vägg och till höger hänger ett ljust skynke. Belysningen kommer uppeifrån höger sida i bilden.

Pågen vilar högerhanden mot den ljusa knästrumpan på sitt högra underben som ligger mot dynan och som är något tillbakadraget. Fingrarna är splittrade så att pekfinger och tumme villa mot vaden och långfinger, ringfinger och lillfinger vilar mot skenbenet. Knäet är lite vredet utåt i sidled. Vänsterhanden har han sidan om sej vid höften med fingrarna bakåt och ovansidan mot dynan. Det sitter också en ljus knästrumpa på det högra underben, som sträcker sej mer rakt fram. Vaden vilar mot dynans kant så halva underbenet hänger utanför. Bägge strumporna är väl uppdragna. Det sitter ljusa snörade läderskor med lädersula på fötterna.

Pågen är kraftigt byggd. Han har en ljus tröja med ärmar till armbågarna och en krage med runda flikar. Dom något mörkare kortbyxorna är stickade med en lapp framför bröstet med stickade remmar som verkar häktade där bak.

Han är en ljushårig välkammad lintott med en bena till vänster på skallen samt något långhårig.

Han ler. Undras hur lång tid det tog att få honom att grina. Det syns att det är ett lite ansträngt leende. För det är inget stort flabb. Det syns två tänder i underkäken och två i överkäken. Blicken är väldigt koncentrerad på något. Han är inte imponerad.

Han verkar var en lugn, självständig och viljestark person. En intelligent, begåvad och trevlig påg. Som hatar trams och dumheter.

Kortet är i svart och vitt.