söndag 9 juni 2013


Skolklasserna blir bara större och större, kommunerna missköter sitt uppdrag, rulliansen blir mer och mer panikartad, skolan förfaller, resultaten uteblir. Skolan har blivit en omöjlig arbetsplats för personalen och eleverna. Lösningen är enligt rulliansen fler nationella prov. Mer arbete för dom återstående lärarna som redan har en alldeles för stor administrativ börda. Undervisningen, den pedagogiska uppgiften, kommer i andra hand 
Hur löser rulliansen detta. Jo, dom nationella proven ska rättas centralt av andra, oklart vilka. Detta innebär ju att lärarna förlorar en viktig insyn i hur eleverna utvecklas och vilka behov dom har, förlorar möjligheten att anpassa utbildningen till varje elev. Och att rulliansen får en större insyn och kontroll över lärarkåren. Kunskap och information ger makt. Skolan ska bli som en industri med löpande band. Eleverna ska ha betyg med sej ut i livet, så dom kan sorteras direkt, inte kunskap. Eleverna skolas till soldater istället för kritiskt tänkande mänskor. Ja, herre du jävlar 
Liberalismen är en irrlära 
Skolan har blivit till en marknad där allt och alla kan säljas och köpas, utan ansvar, hänsyn eller omdöme. Rena kaoset och anarkin. (Skolan diskuteras i affärstermer.) 
Borgarbrackorna lever i det förgångna när dom firar studenten för tusentals:- vid gymnasieskolavslutningen och börjar ränna i kyrkan igen. Alla skolor efter grundskolan är idag gymnasium. Förr tog man studentexamen och kunde kalla sej för student efter att man blivit antagen vid universitetet. Det är inte samma hysteri med den gamla realexamen 
Den nuvarande skolan bör skrotas omgående. Den är en relik från det förgångna. Dagens skolform, ett arv från 1842 baserat på bondesamhället, är förlegad. (Precis som dagens politiska, ekonomiska och juridiska system.) Då var bönderna i majoritet, idag är det en spillra 
En modern skola bör ha fyra terminer/år (med skolstart vid den terminen man fyller år) bestående av tretton ugor, med nio ugors undervisning, utan några betyg. För att kunna gå vidare måste man ha klarat målet för terminen. För duktiga och intresserade elever ska det alltid finnas möjligheter till breddning och fördjupning under varje termin. Resterande fyra ugor av terminen används till ledighet (8 ugor/år), gymnastik-, idrotts- och äventyrsläger, körkort, grundläggande natur-, djur- och sjugvård, praktik, musik, teater, film, slöjd, hantverk, konst, dator, … och annat som är intressant och eleverna vill pröva på 
Skolan ska vara utmanande, prövande, bildande, givande och fostrande i en positiv mening, i en solidarisk, demokratisk och kollektiv anda 
Skolan ska drivas i offentlig regi med offentlig medel 

Inga kommentarer: