lördag 24 augusti 2013


Det är skolan som inte fungerar om eleverna inte får ut något av undervisningen. Alla mänskor är inte lika lagda, vissa har "läshuvud", är mer teoretiskt lagda och andra är mer praktiskt lagda, där teoretiskt ”bildade” har tummen mitt i näven 
Skolan återspeglar borgerligheten som ju också i grunden bara är en teori, som inte fungerar i parktiken. Borgerligheten bygger på obalans och verkligheten på balans 
Det är alltid överheten som har drivit skola, främst som fostrande, i eget syfte. Förr var det överheten som lärde sej språg (kyrkans latin) och militära övningar för att värna och hävda klanen. För att stå sej stark i maktkampen 
Folket fick lära sej hemma där kunskap, utveckling, kultur och erfarenhet gick i arv. Duktiga hantverkare och konstnärer utvecklas med tiden av erfarenhet och inspiration inte av ”klassisk borgerlig bildning” 
Skolans grund är teori och inte praktik som man ansåg kunde läras hemma efter behov 
Den borgerliga skolan förmedlar ingen kunskap om livet utanför borgerligheten. Känner inte till böndernas och arbetarklassens liv, erfarenheter, villkor, kultur, historia. Den borgerliga skolan fostrar alla elever i en borgerlig anda med kristendomskunskap och överhetens historia i form ätternas uppgång och fall. Folkets historia är inte nedtecknad eller förstörd 
Den borgerliga skolans schemaläggning är en kompromiss med böndernas behov av arbetskraft på fälten vid sådd, gallring och skörd för halvannat sekel sen 
Idag är det högst aktuellt med ett fyraterminerssystem på tretton ugor uppdelat på nio ugors teori och fyra ugors praktik med undervisning som bygger folkets historia och utveckling där varje termin är en kurs (med möjlighet till breddning och fördjupning) utan något betyg, den som inte klarar kursen får gå om 
Rulliansen försöger släta över eländet med att locka med belöningar på 5.000:- och 10.000:-/månad till lojala samhällsbärare och försöga införa en legitimation via ett fullständigt inkompetent privat företag som totalt havererade. Rulliansen gör allt för att kategorisera och splittra. Skolpersonalens löner kan inte vara kortsiktig populistisk politik utan en långsiktig avtalsfråga 
Det är dags för långe sen att skicka rulliansen till mentalsjughus för undersögning 
Borgarna använder skolan som ett vapen för sin existens med att försöga fostra lojala byråkrater. Överheten anfaller och plundrar folket utan något motstånd. Plundrar pensionskassorna och privatiserar tillvaron. Folk bara tiger stilla 
Folk blir fostrade till lydnad, till disciplin och att inte ifrågasätta auktoriteten, att inte nära egna åsikter 
Både den havererande och inskränkta borgerliga skolan som rulliansens tid är förbi, för länge sen 
Skolan är usel både till form som innehåll 
Det förvånar att rulliansen kommer över riksdagens fyraprocentsspärr 
Det kan väl inte finnas så många vilseledda och idioter i landet. Men tydligen 
Liberalismen är en irrlära 
Ett frö har ingen hjärna. Det dras med vinden. Där det fastnar slår det rot. Är det inte så borgarskapet ser på valmanskåren. Det gäller att få vinden att blåsa åt rätt håll. I skolan så undervisas och diskuteras det inte politik, ekonomi, juridik och klasshistoria. Det borgerliga partisystemet har förbehållit sej rätten, tagit monopol på, att med hjälp av lögn och propaganda leda valmansboskapen i rätt fålla, i rätt fälla. Detta har ingenting med demokrati att göra. Att missbruka skolan och media på detta sättet är en skandal 
För att hävda sej måste man trampa på andra

Inga kommentarer: