Från och med 1700 strök den dansk/norska regimen 11 dagar för att komma ifatt den gregorianska kalenderen
1752 beslöt den svenska regimen att anpassa tideräkningen till den gregorianska kalenderen för att komma i takt med tiden
1753.02.17 skulle följas av 1753.03.01 så att 11 dagar försvann ur tideräkningen
Det svenska etablissemanget hade beslutat 1699 att överge den julianska tideräkningen (som låg tio dagar efter på grund av skottåren) mot den gregorianska med att ta bort skottdagarna under dom följare 40 åren
Går det att krångla till det mer
Men efter skottåret 1700 hände ingenting på grund av bland annat det stora nordiska kriget
Både skottåren 1704 och 1708 räknades med så att tideräkningen hamnade mellan den julianska och gregorianska så man tog steget tillbaga med att 1712 lägga till den 30e februari
Så 1753.02.17 strögs 11 daga i försäga att komma ifatt med tiden
Under skottår las extradagen till efter 24 februari och kallades ante diem bis sextum kalendas (den andra sjätte dagen före början av mars)
Liberalismen är en irrlära
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar